АПО В и АПО А

Ако наистина искате да се предпазите от инфаркт, научете повече за АПО В и АПО А


Натрупаха се доста клинични данни, които показват, че изследването на апо В, може да се окаже по-добър кръвен маркер за сърдечно -съдовия риск в сравнение с т.нар. „добър“ и „лош“ холестерол.
Вече обяснихме в предишния пост какво е добър и лош холестерол – HDL и LDL. Повечето хора знаят за тези два вида свързан холестерол в кръвта и следят тези два показателя, наред с общия холестерол и триглицеридите. Ние не отричаме значението на тези тестове, но през последните десет години, все по-голямо внимание се обръща на едно друго съотношение – това на аполипоротеин В (апо В) спрямо аполипопротеин А1 (апо А1).

Изследването само на HDL не е достатъчно

HDL-свързаният холестерол винаги е бил считан за добрия холестерол и всеки си мисли „колкото повече HDL, толкова по-добре “. Само че това не винаги е така. Напоследък се установи, че HDL определено страда от раздвоение на личността и може да загуби способността си да извлича холестерола от съдовете и да намалява възпалението в тях. Понякога прави обратното, като не е ясно защо д-р Джекил се превръща в чудовище. Само се знае, че HDL може да ни спасява от атеросклероза, но понякога не си върши работата правилно. Следователно, какъвто и да е холестеролът, по-добре да е по-малко в кръвта. Стандартният липиден профил не може да разпознае дисфункцията в HDL, тъй като само измерва количеството му. В един истински пълен липиден профил трябва да се включи измерването на AПО В и АПО А1 и да се изчисли съотношението им. Поне лошият АПО В, трябва да бъде включен в теста, тъй като ще покаже нивата и на другите вредители, не само на LDL.

Какво е AПО В?

В предишен пост по темата обяснихме, че тази лепкава субстанция - холестеролът, не се придвижва в кръвта свободна, а свързана с транспортни белтъци, наричани липопротеини. Наричат се така, защото са конструирани от мазнина (липид) и протеин.
Апо В са белтъчни частици, които се откриват точно в тези липопротеини, които запушват артериите. Всъщност, тези липопротеини, които съдържат Апо В са по-вредните. Като това не се отнася само за набедения за „лош“ LDL, а също и за други транспортиращи мазнини частици в кръвта ни. Тоест, лошият не е само LDL, а има и други липопротеини, като IDL, VLDL, а също и в хиломикроните, които взимат мазнините от червата и ги пренасят из кръвта.

Aпo A – по-добрият за нас аполипопротеин

Когато има зъл герой, винаги има и добър. HDL или добрият холестерол си има за партньор апо А, както и някои други протеини. Обаче, въпреки, че се асоциира с нещо хубаво, Апо А не може да се нарече приятел на кръвоносните ни съдове, тъй като понякога се държи странно, но най-често не вреди, което си е направо доброта.

Как се измерва количеството на апо В и апо А?

Разполагаме със специфичен тест, който измерва нивата на различните аполипопротеини. Тъй като всяка липопротеинова частица има една молекула апо В, а за откриването му имаме на разположение тест, измерването на апо В след поне 12 часов период без храна, ще даде представа, какво е количеството на тази вредна частица в кръвта.
В Synevo имаме отделно изследване, което определя съотношението на апо В към по-добрия апо А1.

От къде идва апо В?

Апо В са на практика два типа, като и двата са лоша новина за артериите ни. Единият апо В -48 се произвежда в червата и е прикрепен към хиломикроните. Това са транспортерите на мазнините от храната в кръвта. Другият апо В-100 се произвежда в черния дроб и си партнира главно с лошия холестерол LDL и по-малкия му брат VLDL.
Тези вредни за артериите ни частици намаляват с ограничаването на мазнините в храната ни. По-малкото мазнини в храната означават по-малко произведени хиломикрони от червата и по-малко апо В- 48.
Ако внасяме по-малко холестерол, ще имаме и по-малка нужда от LDL и VLDL, което означава и по-малко апо В-100. Изглежда логично.

Какво показва кръвния тест за апо В?

Aпо B100- съдържащите липопротеини остават в кръвта по-дълго от хиломикроните, които изчезват след като си свършат работата в първите няколко часа след нахранване. Това означава, че при изследване сутрин на гладно, ние ще открием само апо В100, който циркулира заедно с LDL, VLDL и IDL. Другият апо В ще е свършил работата си и няма да се види при тест на гладно.
Въпреки това на този етап се използва тестът на гладно след поне 12 часа въздържание от храна.

Съотношението на Aпo B към Aпо A1

На този етап на развитие на медицинската наука, като най-модерен фактор предсказващ вероятността за инфаркт или друг съдов инцидент, се приема съотношението на Aпo B към Aпo A1. Множество клинични проучвания потвърдиха предимството апоB/апоA1 съотношението, като по-добрия маркер за оценка на риска от развитие на коронарна болест в сравнение с измерването само на общия холестерол, HDL и LDL.
С висок риск се считат хората при които стойността на това съотношение е по-високо от 0,9 за мъжете и 0,8 за жените. Тоест, това показва, че липопротеините, които нанасят вреда със сигурност са повече от тези, които могат да компенсират действието им.
От къде идва апо В

Как да намалим опасния апо В?

Чрез начина на хранене
Като цяло, същите мерки, които взимаме за намаляване на LDL свързания холестерол са валидни и за намаляване на апо В.
Диетични правила за спазване:
  • Хапвайте по-малко наситени мазнини, като сланина, масло, палмово масло, кокосово маслои мазни меса. Забранете ползването на трансмазнини, като маргарин, частично хидрогенирани мазнини и всякакви други подобни наименования на тази вредна субстанция.
  • Стремете се да ядете повече храни съдържащи фибри, особено разтворими фибри от боб, овес, ечемик, дребни плодове, като боровинки, малини и къпини.
  • Опитайте се да бъдете повече вегетарианци и да замените животинските протеини с растителни.
  • Избягвайте рафинираната захар, особено фруктозата. Избягвайте и преработените зърнени храни, като бял хляб и продукти от бяло брашно. Не пийте безалкохолни напитки със захар и глюкозо-фруктозен сироп!

Променете начина си на живот по посока на повече физическа активност

  • Физически упражнения
    1. Аеробни натоварвания, минимум 30 минути, като оптималното е 60 до 90 минути, при редуване на дни с по-умерено натоварване с дни в които има интензивно натоварване.
    2. Два или три пъти седмично гимнастика с натоварващи упражнения за цяло тяло (full body resistance);
    3. Упражнения за разтягане – те подобряват гъвкавостта на цялото тяло и помагат за по-лесно извършване на тренировките.
  • Свалете излишните килограми, особено ако сте напълнели в центъра на тялото – корем и поясна област. Намаляването на коремната обиколка под 101 см за мъжете и 89 см за жените е жизнено важно. Напълняването в тази област допринася за диабет, хипертония, повишен холестерол и повишен сърдечно-съдов риск.
  • Спрете цигарите. Няма начин, вредният им ефект върху съдовете е доказан.
  • Ако се налага, взимайте предписаните от специалист лекарства.