Естествени начини за повишаване на тестостерона

Естествени начини за увеличаване на тестостерона

Преди да посегнете към таблетките с тестостерон или друга химия, която някой лош приятел Ви е дал без рецепта, помислете за страничните ефекти от подобно самолечение. Заместителното лечение с тестостерон се назначава само от специалист и се провежда под контрола му.
Нивата на тестостерон са свързани с начина ни на живот на мъжа и необходимостта от хормоните, съответстващи на този живот. Ако организмът ни не получава предизвикателствата, заради които имаме по-високи нива на тестостерон от жените, този същият организъм ще спре да произвежда тестостерон, дори и да може.
С изключение на случаите, когато има медицинска причина за нарушено производство на тестостерон, организмът ни може да бъде накаран да синтезира по-голямо количество от хормона при това с напълно естествени средства.

Вкарайте необходимите градивни елементи

Увеличете приема на цинк
За производството на тестостерон е необходим цинк. Важното е да го получите от естествени източници, а не от добавки. Излишните количества на цинк се асоциират с повишен риск от болестта на Алцхаймер, така че не взимайте добавки без да прочетете всичко по темата в интернет. Това е сравнително нова теория.
Лукът и чесънът са естествени репеленти за повечето сексуални партньори, но се оказва, че са Ваши съюзници – не само в кухнята, но и в спалнята.
Те увеличават количеството и подобряват качеството на семенната течност. Консумацията им повишава нивото на хормона, който отключва производството на тестостерон от организма. И лукът, и чесънът съдържат химични съединения, които пазят малките Ви плувци от увреждания.

Пробвайте стриди (ако не ви е страх)

Никак не е случайно, че тези мекотели се асоциират с мъжествеността. Всяко от тях съдържа петкратно повече от необходимата дневна доза цинк – минерала, който помага на тялото да произвежда тестостерон. Все пак внимавайте от къде са доставени стридите – пренасят вируса на хепатит А, както и доста други бактерии, причиняващи стомашно-чревни проблеми.
Ако ви е страх от страничните ефекти на развалени стриди, можете да си набавите цинк и от телешкото и боба. Цинкът е елемент, който често се добавя към зърнените закуски. Полезният му страничен ефект е засилването на имунната система.

Приемайте протеини

Нетлъстото телешко, пилешкото, рибата и яйцата са най-добрите възможните източници. Ядките и семената също са богати на протеини. Оптималното количество зависи от възрастта, пола и физическата активност, но се старайте да консумирате поне 100-150 грама протеин дневно.
Има едно голямо НО! Индустриално отгледани говеда, прасета, пилета, че дори и рибата от развъдниците са натъпкани с химикали и хормони, които ще намалят още повече синтеза на естествен тестостерон. Така че, потърсете си месо от животинки, които са отглеждани по естествен начин и не са хранени с обогатени фуражи. Не е лесно, но иначе ще трябва да се откажете от месото.
Ако сте строг вегетарианец или веган, вярвате, че имате нормално ниво на тестостерона, тъй като не ядете „напомпани“ със стероиди меса и млечни продукти. Но ако все пак установите, че имате ниски за възрастта нива на тестостерон, хапвайте повече ядки и бобови продукти, които съдържат протеини.
Соята е богата на протеини, но доста компрометирана напоследък. Освен това съдържа много растителни естрогени. Оставете я на жените засега и изчакайте нови данни от проучванията, които текат в момента.
Между другото пестицидите, с които се обработват зеленчуците, също внасят в организма доста ксеноестрогени, така че и вегетарианците не са подминати от хранителната кастрация.

Яжте риба, ама дива

Мазните риби като сьомга, риба тон и скумрия са богати на витамин D. Той е естествен стимулант, тъй като играе ключова роля в синтеза на хормона. Протеините от рибите са добър източник на градивни елементи. И понеже моретата са доста замърсени, особено по крайбрежията, където се намират развъдниците, може би ще получите и цинк, заедно с тежките метали, а той е полезен за синтеза на тестостерон.

Повече магнезий

Това е минерал, който пречи на SHBG – протеинът, който блокира тестостерона, да се свърже с хормона. Крайният резултат? Повече свободен тестостерон, който циркулира из организма. Спанакът е отличен източник на магнезий. Такива са и бадемите, кашуто и фъстъците.

Яжте нар

Не е плод, който може да намерите през цялата година, но пробвайте сока от този чудесен ималко забравен плод – нара! Той намалява нивата на стресовите хормони като кортизола и увеличава равнището на половите хормони, сред които е и тестостерона. Сваля и кръвното налягане и влияе положително на настроението ни. Соковете от нар, които се продават в супермаркета, едва ли съдържат повече от 1% от плода, така че гледайте да пиете нещо по-прясно изцедено.

Предизвикайте организма като мъже

Фитнесът е добре дошъл

Когато поставим организма в условия на редовно физическо натоварване, той започва да произвежда тестостерон, тъй като стотици години е реагирал така. Така че, трупайте мускули.
Работата на мускулите срещу съпротивление е най-ефективно в случая. Било с вдигане на тежести, собственото ви тегло или с гумени ленти - организмът ще трябва да гради мускулна маса. А за изграждане на мускулната маса му трябва тестостерон. Организмът ни се самосезира в тези случаи и започва да произвежда това, което му трябва.
Интересното е, че когато започнат да тренират, хората които не са в добра физическа форма, имат по-значимо и бързо покачване на нивата на тестостерон в сравнение с по-добре тренираните. По-нататък нивата се изравняват, като възрастта определя разликата.
Но… внимавайте да не предозирате! Прекалите ли с натоварванията, нивата на тестостерона тръгват отново надолу.

Свалете излишните килограми

Изгарянето на излишната мастна тъкан е един от най-силните стимули за увеличена продукция на тестостерон от организма. Може би само нуждата от повече мускулна маса е по-силен стимул. Редукцията на наднорменото тегло само с 10 - 15% може да предизвика покачване в нивата на тестостерон от долната граница на нормата до почти максималните в зависимост от възрастта.

Спете достатъчно

По време на сън тестостеронът се увеличава. Нивата му са най-високи във фазата на сънуването и остават високи до събуждането. При системно недоспиване тестостеронът в организма намалява. Мъжете, спящи по-малко от 5 часа на денонощие имат с 15% по-ниски нива на тестостерон. Старайте се да спите по 7-8 часа, дори и ако се налага да се откажете от някои нощни удоволствия.

Какво да избягвате?

Храни, които намаляват тестостерона

Намалете захарта и обработените въглехидрати от кифли, банички, кроасани, кексчета и всякакви други тихи убийци на мъжествеността. Откажете се от безалкохолните напитки със захар и глюкозо-фруктозен сироп, те са вредни за всички хора. Нека въглехидратите, които поемате да бъдат само от зеленчуци, пълнозърнести храни и плодове.

Спазвайте диети за мъже

Спазвайте диети за мъже, а не каквото ви препоръча комшийката. Средиземноморският начин на хранене е добър вариант. Помага да поддържаме телесното си тегло в нормални граници и предпазва от инсулинова резистентност, която е в пряка връзка с нивата на тестостерон в организма. При недостиг на тестостерон липидите в кръвта и инсулиновата резистентност се увеличават. Яжте разумно, за да прекъснете този порочен цикъл.
Заменете наситените мазнини със здравословни като зехтин, масло от авокадо и ядки.

Намалете алкохола

Пет дни редовно пиене и тестостеронът в организма намалява драстично. Алкохолът е в състояние да извади от равновесие цялата ви хормонална система, но лошото е, че накрая удря и по мъжествеността. Много от алкохолиците имат смалени тестиси, рехаво мъжко окосмяване и високи нива на женския хормон естроген.

Ползвайте стъклени вместо пластмасови съдове

Внимавайте в какво съхранявате хранителните продуктите. Бисфенол-А (BPA) е химично съединение, което се среща в редица пластмасови опаковки и домакински съдове. То възпрепятства синтеза на тестостерон и е доказано, че мъже, които 6 месеца са били в тесен контакт с него, имат значително по-ниски нива на тестостерон от останалите. Избягвайте пластмасовите бутилки и водата от пластмасови бидони. При всяка възможност използвайте стъклени бутилки за напитките и стъклени кутии за съхранение на хранителни продукти в хладилника. Вадете месото и каймата от стиропорената опаковка веднага след като се приберете от магазина и го поставете в хладилника с нещо керамично или стъклено.

За и против заместителната терапия с тестостерон

Има състояния, при които се прилага лечение с тестостерон под формата на таблетки, пластири или инжекции. Когато се налага лечение, то се назначава след внимателно обсъждане на състоянието и нуждата. Това се прави, когато има функционално или анатомично увреждане, което спира производството на тестостерон.
Въпросът дали недостигът на тестостерон причинява или влошава болести като диабет, например все още няма категоричен отговор. Възможно е двете състояния да са взаимно обусловени или просто да съществуват заедно, затова при тях все още не се назначава заместителна терапия, а се препоръчват естествените методи за усилване на тестостероновия синтез.
Решението дали да приемате хормонални добавки зависи единствено от вас след обсъждане с добре подготвен специалист в областта на ендокринологията. Фитнес инструкторите не са такива специалисти!
Внимавайте за здравето си. Най-малкото, което може да си причините с безконтролен прием на тестостерон е да получите акне и да оплешивеете. Другият голям риск е да стимулирате рака на простата да расте по-бързо и да се разпространи.