Подходящи напитки и коктейли за диабетици

Подходящи напитки и коктейли за диабетици

Знаете, че при всяко посещение, лекарят ви казва да намалите или спрете употребата на алкохол. Като добър пациент, намалявате алкохола, но после докарват нов и пак трябва да го намалите. Истината е, че повечето диабетици могат да си позволят малко алкохол, но трябва да знаят някои основни правила. Например това, че една подсладена напитка може рязко да повиши нивото на глюкозата в кръвта и обратно – пиенето на гладно или на фона на определени медикаменти може да причини хипогликемия, понякога до стойности причиняващи тежки симптоми и припадък.

Първо правило: пийте с мярка

Не ви препоръчваме да пиете от мензура, а да имате предвид, че алкохолът влияе на кръвната ви захар и ефектът зависи от дозата.

Правилата за безопасно пиене за диабетици са същите както и за всички останали хора: едно питие на ден за дамите и две за кавалерите. Говорим за питие, а не бутилка.

Може ли бира?

Една 330-милилитрова бутилка бира съдържа около 15 грама въглехидрати, а в бира от 500 мл, около 20 грама. В същото количество „лека“ или „нискокалорична“ бира се съдържат между 3 и 6 грама. Названията на диетичните бири са най-различни, но същността им е една – всички съдържат по-малко калории и са за предпочитане от хората с диабет. Внимавайте с „подсилените“ бири. Повечето съдържат двойно повече алкохол и калории в сравнение с обикновените.

Има едно общо правило, колкото по-тъмна е бирата, толкова повече въглехидрати съдържа. Затова, ако имате диабет, придържайте се към светлото пиво.

Вино?

Има научни данни, че виното (бяло или червено) помага на организма да усвои инсулина по-добре и дори снижава вероятността изобщо да се разболеете от диабет тип 2. Казват, че виното е полезно и за сърдечносъдовата система.

Но, ако изпиете няколко литра вино няма да излекувате диабета или сърдечносъдовото си заболяване, по-скоро ще си повредите черния дроб. Виното, особено червеното си е калорично питие. Стандартна 150-милилитрова чаша червено вино съдържа около 120 калории – не от въглехидрати, а почти изцяло от алкохола в напитката. Значи, че в една бутилка има около 600 калории. Това си е направо вечеря.

Въпреки че бялото вино е по-ниско калорично, спомнете си, че не цвета, а количеството има значение.

Може ли сангрия?

Не се препоръчва! Сангрията е охладена комбинация от вино, малко захар, малко бренди, някаква лимонада и плодове смесени в голяма кана. Рецептите за тази популярна испанска напитка са най-различни, но в зависимост от използваните плодове и сокове сангрията може да съдържа толкова въглехидрати, колкото и една вредна газирана напитка със захар. Като добавите ефекта на виното и брендито, нещата стават доста калорични. Избягвайте сангрията, ако имате диабет или преддиабет. По-добре изпийте чаша сухо червено или бяло вино; в нея има едва около 4 грама въглехидрати. Избягвайте подсладените варианти като десертни или ароматизирани вина, те също са с увеличено въглехидратно съдържание.

Спиртни напитки

30 милилитра концентрат, в зависимост от градуса съдържа приблизително същото количество алкохол, колкото и 150-милилитрова чаша вино. Нашето „малко“, съдържа около 180 калории.

Като цяло, спиртните питиета не съдържат въглехидрати, но смесени с безалкохолни напитки или сокове могат да изстрелят нивото на кръвната ви захар буквално в космоса. За да избегнете това, „разреждайте“ концентрата единствено с вода или сода.

Подсладени коктейли

Любимите ви Маргарита или Мохито могат да бъдат разумно подсладени. Има рецепти за Маргарита и без ликьор. Дайкири може да се приготви и с пресни плодове. А вместо със сироп, можете да подсладите вашето Мартини или Мохито с естествен подсладител като агаве или стевия.

Блъди Мери

Този класически коктейл, верен спътник за ленивите неделни следобеди, е истинско бедствие за диабетиците. Съдържащата се в него водка може да наруши баланса на кръвната ви захар, особено ако ползвате инсулин. Опитайте безалкохолен вариант, като добавите стръкове целина и използвате слабо подсолен доматен сок.
От къде идва апо В

Какво да правим, за да може да си пийнем на фона на диабет?

Пийте повече вода – така алкохолът няма да ви „хване“. Поне ефектът няма да е толкова неприятен, както ако не пиете вода.

Ако провеждате лечение с инсулин, първо хапнете, после пийте. Внимавайте – алкохолът може да причини рязък спад на кръвната ви захар!

Носете гривна или медальон с надпис, че сте диабетик; така, ако изпаднете в хипогликемия и загубите съзнание, може да не ви подминат, мислейки ви за обикновен пияница, паднал пред заведението.

И какво да не правим, ако имаме диабет?

Не губете контрол! Може да развалите удоволствието на цялата компания, ако не проявявате достатъчно внимание към състоянието си. Следете нивото на кръвната си захар през целия ден преди и след пийване. Напиването причинява хипогликемия. Освен това, алкохолът влияе на нивата на кръвната захар в продължение на цели 24 часа и не знаете кога ще се разтреперите. Нека алкохолът да придружава, а не да замества храненето. Храната улеснява разграждането на алкохола до по-малко токсични съставки.